środa, 1 sierpnia 2012

Ogórki kiszone

     Dostałam wczoraj od bratowej cały koszyk ogórków – pięknych, zielonych i cudownie smacznych. Szczerze to nie zamierzałam nic robić w ciągu tych dwóch tygodni, bo w planach miałam spędzić je przed telewizorem, podziwiając występy naszych rodaków na olimpiadzie w Londynie, jednak każda kolejna ich porażka ciągnęła mnie zdecydowanie w stronę kuchni.
    No i dziś dzięki tym ogórkom, zamierzam zamienić telewizję na pyszne ogórki kiszone. Zwerbowałam przy okazji do pracy mojego syna, żeby mi pomógł.
    Oczywiście najpierw słoiki – moja mama ogórki kiszone robiła zazwyczaj w słoikach – wekach - takich z gumką:

    Ja jednak od dłuższego czasu robię je w normalnych litrowych zakręcanych słoikach i nie widzę, żadnej znaczącej różnicy w ich smaku. Słoiki i nakrętki oczywiście myjemy, i dokładnie suszymy. Później dokładnie myję ogórki (najlepiej nieduże i twarde) i przygotowuję potrzebne kolejne składniki:

Składniki:

  • Czosnek
  • Koper (suche gałązki z nasionami)
  • Liść winogrona (mogą być liście dębu, porzeczki)
  • Korzeń chrzanu

W każdym słoiku na dnie układam liść winogrona, później kolejno układam pionowo w słoikach dość ciasno ogórki, pomiędzy nie wkładam obrane ząbki czosnku (w zależności od ich wielkości 3 – 4 na słoik), oraz kawałek obranego korzenia chrzanu, na wierzch układam natomiast koper ( 2 – 3 gałązki).
W międzyczasie namówiłam syna, aby zrobił zalewę do ogórków.

Składniki na zalewę:

  • Woda
  • Sól kamienna spożywcza
  •   Cukier (niekoniecznie)

Ilość składników na zalewę zależy oczywiście od ilości ogórków, które należy nią zalać.
Do każdego litra wody daję stołową łyżkę soli i dosłownie pół łyżeczki cukru (cukier je troszkę utwardzi). Zalewę należy zagotować i gorącą zalać ogórki. Słoiki z ogórkami zakręcić i odwrócić do góry nogami (do tego też zatrudniam syna lub męża). Odstawić do ukiszenia. Po około 5 – 6 dniach, można spokojnie znieść je do piwnicy lub odstawić w inne chłodne miejsce.
Do jedzenia przez cały kolejny rok.
                                                                                    Smacznego

Moje propozycje:
  1. W tym roku po raz pierwszy próbuje robić zalewę do ogórków na wodzie mineralnej gazowanej
  2. Nakrętki przed zakręceniem zawsze wycieram czystym spirytusem – zapobiega dostaniu się bakterii, a tym samym zepsuciu się przetworów.

Do pomocy przy robieniu przetworów można również zachęcić młodsze dzieci, ale gdyby bardzo nudziły się w kuchni, można poprosić je, aby zrobiły etykietki na słoiki. Kartka, kredki lub farby lub inny własny pomysł, będą piękną ozdobą naszego słoika z ogórkami.
Napiszcie jak Wy robicie ogórki kiszone, może jakieś inne propozycje, sugestie?? Zapraszam również do dodawania swoich przepisów, nie tylko na przetwory.




Print Friendly and PDF

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przyciski Listonic

Social Networks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...