EduPełzaki - serwis edukacyjno-informacyjny dla Dzieci i Rodziców

niedziela, 16 września 2012

MAKARONY, smaki, kolory, kształty i kalorie

    

     Najstarszy makaron ma ponad 4 tys. lat i został znaleziony w Chinach. Znali go także starożytni Grecy, a potem Arabowie, dzięki nim produkt ten w IX wieku poznali Włosi.


     Obecnie makarony to jedno z najczęstszy dodatek obiadowy. Polak zjada przeciętnie podobno około 4-4,8kg makaronów rocznie. Średnia europejska to 10kg, dzięki Włochom, którzy zjadają 30kg makaronów  rocznie. Włosi wyróżniają aż 117 rodzajów makaronu!

Wartość odżywcza makaronów

     Główny surowiec do produkcji makaronów to semolina mąka lub kaszka makaronowa wytworzona z pszenicy  twardej, czyli durum) lub mąka z odpowiednich dobranych mieszanek pszenicy zwyczajnej oraz woda, czasem jajka i inne dodatki, jak barwniki. 
    Makarony zawierają skrobię, przez co zalicza się je do potraw wysoko-węglanowych. Wartość energetyczna makaronu wynosi 375kcal/100g- suchego produktu, jednak podczas gotowania makaron zwiększa swą objętość, a kaloryczność 100g (ok. 1 szklanki) ugotowanego makaronu zmniejsza się trzykrotnie do 110 kcal. Ok 78% energii pochodzi z węglowodanów a pozostałe z białka. Makaron jest dobrym źródłem witaminy B1, B6, PP, kwasu foliowego, żelaza, magnezu i cynku. Najbardziej wartościowe makarony są z mąki pełnoziarnistej. 
      Makarony można robić z: mąki orkiszowej, kukurydzianej, gryczanej, jęczmiennej, a także fasoli mung czy ryżu.

Jak gotować makarony?

   Makarony gotujemy al dente, czyli taki aby był lekko twardy, jędrny i nierozgotowany. Zwykle gotuje się makaron od 4-8 minut. Włoskie makarony gotuje się od 5-11 minut w zależności od rodzaju makaronu. Ugotowanie al dente makaronu polega na skróceniu czasu o 1-2 minuty. Powinien stawiać lekki opór przy gryzieniu.
   Makaron al-dente ma niższy indeks glikemiczny (IG), niż rozgotowany im dłużej gotujemy, tym wyższy IG).  Co oznacza dłuższe trawienie, a to wpływa na utrzymanie stabilnego poziomu glukozy we krwi, na dłużej zapewni uczucie sytości.
   Makaron z pszenicy durum i przygotowanie go al dente zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, aniżeli makaronu jajecznego.

Przegląd makaronów

  • Makaron jajeczny- bardzo popularny w naszym kraju. Do jego produkcji wykorzystuje się mąkę i jaja. Może być dwujajeczny, czterojajeczny, ośmiojajeczny. Im większa ilość jaj, tym większa zawartość kalorii i tłuszczu oraz witamin i minerałów. Kolor intensywnie żółty.
  • Makaron z semoliny- to typowo włoski produkt, składający się z wody i semoliny. Semolinę otrzymuje się z twardej pszenicy (durum).
  • Makaron sojowy- mylna nazwa tego makaronu, bowiem otrzymuje się go z fasoli mung. Zawiera ok 10% białka i niewiele tłuszczu. Jest bezglutenowy, ma postać długich przeźroczystych nitek. Zalewa się go wrzątkiem, nie wymaga gotowania, smakuje jako dodatek do zup, sajgonek, wieprzowiny, wołowiny i warzyw.
  • Makaron ryżowy- otrzymywany z mąki ryżowej, czyli pośrednio z ryżu. Nie zawiera tłuszczu i glutenu. Zalewa się wrzątkiem. Jest popularny w Azji. Podawany jest z kurczakiem, owocami morza czy warzywami. Idealny do zup azjatyckich.
  • Makaron orkiszowy- otrzymuje się go z maki orkiszowej, ma szarozielony kolor. Jest źródeł nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, żelaza, magnezu, wapnia oraz witamin A, E, D, B1. Polecany osobom z problemami układu pokarmowego.
  • Makaron gryczany- nie zawiera glutenu Polecany osobom z celiakią i nietolerancją glutenu. Źródło wit. B, żelaza i magnezu.
  • Makaron kukurydziany- o żółtym kolorze, otrzymywany z mąki kukurydzianej. Bogaty w witaminy B, A,E, oraz magnez i potas. Nie zawiera glutenu. 
  • Makaron pełnoziarnisty- Z mąki razowej z pełnego przemiału. Zawiera duża ilość błonnika pokarmowego, witamin, składników min. i przeciwutleniaczy. Warto go wybierać, bo dieta przeciętnego Polaka jest uboga w błonnik pokarmowy. Na dłużej zaspokaja głód.

Inne makarony

   Wyróżnia się makarony kolorowe i smakowe. Kolorowe produkowane z udziałem barwników naturalnych jak: czerwony- marchew, fioletowy- pomidory, buraki ćwikłowe, zielony-sok ze szpinaku, czarny- z kałamarnicy lub mątwy. Makarony smakowe to makarony z dodatkiem np. czosnku, pieprzu i cytryny czy peperoncino lub z chilli. 


Kształty makaronów a potrawa

To tylko niektóre rodzaje makaronów. 

Czy przelewać makaron wodą?

    W kuchni włoskiej przelewanie makaronu jest zabronione. Dania tam serwuje się na gorąco i z oliwą, dlatego nie potrzebne jest przelewanie makaronu. Przelewanie makaronu czyli hartowanie można wyjątkowo zastosować do dań zimnych- jak sałatka, aby cała się nie skleiła. Pamiętajmy że woda wypłukuje cenne składniki jakie są na makaronie po ugotowanie, jak skrobia.

Fakty i mity


  
  Przepisy na makaron niedługo znajdziecie u nas na blogu:).


1 komentarz:

Przyciski Listonic

Social Networks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...