EduPełzaki - serwis edukacyjno-informacyjny dla Dzieci i Rodziców

poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Olej rzepakowy, słonecznikowy czy oliwa z oliwek? A może olej z pestek winogron? To zależy do czego!

Tłuszcze roślinne są znacznie zdrowsze niż zwierzęce. Zwierzęce podwyższają poziom cholesterolu powodując choroby serca i miażdżycę. Stąd też warto jednak wybrać tłuszcze roślinne zamiast masła, czy smalcu. Jednak jaki olej wybrać w natłoku tylu na półkach sklepowych. Ano właśnie zależy do czego.

Rodzaje oleju i ich właściwości


Teraz trochę o ich właściwościach:

Olej słonecznikowy:
  • pozyskiwany z nasion słonecznika,
  • nie powinno się podgrzewać go do temp. 100 st.C. - powstają związki szkodliwe dla zdrowia, wręcz nowotworowe
  • dobry do sałatek- na zimno
  • zawiera wiele kwasów nienasyconych, witaminę E i kwas linolowy - niezbędny do prawidłowej przemiany materii,
  • ma działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne,
  • wzmacnia naturalną barierę ochronną skóry,
  • polecany dla osób ze skórą tłustą lub mieszaną- reguluje wydzielanie sebum,
  • wspomaga leczenie trądziku.




Olej rzepakowy:

  • zawiera kwasy omega -3 i omega -6, zapobiegające nadciśnieniu, chorobie wieńcowej i cukrzycy oraz nowotworom złośliwym
  • zawiera więcej kwasów omega - 3 niż OLIWA Z OLIWEK,
  • prawie nie zawiera niezdrowego kwasu eurykowego, 
  • zawiera kwas oleinowy- odpowiadający za obniżenie złego cholesterolu (LDL), i sterole obniżające cholesterol we krwi,
  • nie zawiera cholesterolu,
  • podwójnie ulepszony- nie jest produktem GMO,
  • może być spożywany podczas diet, bowiem zawiera profil kwasów tłuszczowych które wspierają odchudzanie
  • optymalna dawka oleju to 2 łyżki dziennie
  • nie zmienia swych właściwości podczas smażenia,
  • zwany OLIWĄ PÓŁNOCY
  • nadaje się jako maseczka do włosów, włosy są bardziej błyszczące
  • zawiera witaminy: E, K, kwas linolowy i betakaroten.
  • używany regularnie na skórę napina ją , uelastycznia i działa przeciwzmarszczkowo
  • przywraca równowagę skórze



A może oliwa z oliwek lub olej z pestek winogron?



Oliwa z oliwek:
  • 60-75% kwasu oleinowego, (zapobiega miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, chorób serca i cukrzycy, zmniejsza LDL i zwiększa HDL)
  • 14-18% kwasu linolowego,
  • 10-18% kwasu palmitynowego
  • witamina E,
  • 15% nasyconych kwasów tłuszczowych
  •  dobra do grillowania warzyw, do sałatek i pesto oraz innych sosów z makaronami,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka

Olej z pestek winogron
  • jasnozielony kolor
  • prawie bez smaku i zapachu
  • zawiera bardzo dużo witaminy E, (poprawia wygląd skóry),
  • ma właściwości odmładzające i antyutleniające,
  • nie do smażenia
  • do sałatek, surówek, duszenia.


To jeszcze jest sezamowy i krokoszowy. Przyznam, że o tym drugim nawet nie słyszałam... A w ogóle do czego są? No więc, tak...


Olej sezamowy:
  • likwiduje wolne rodniki, które niszczą kolagen i elastynę. Zapobiega więc zmarszczkom i procesowi starzenia,
  • szybko się wchłania i poprawia ukrwienie skóry,
  • świetnie odżywia suchą skórę, wspomaga leczenie łuszczycy,
  • łagodzi zaczerwienienia, ranki na skórze,
  • zalecany przy wszawicy,
  • jest naturalnym filtrem, więc chroni przed poparzeniami słonecznymi,
  • chroni przed szkodliwym działaniem chloru podczas pobytu w basenie,
  • zapobiega łupieżowi i stanom zapalnym,
  • oczyszcza skórę, zapobiega infekcjom pochwy wywołanym przez drożdżaki (stosowany do higieny intymnej podczas prysznica),
  • poprawia elastyczność, jędrność skóry, zwęża pory, odświeża i odżywia skórę,
  • nie powinno go się używać do smażenia ( nie powinien być poddawany temp. pow. 70 st. C),
  • w kuchni azjatyckiej używany do sosów, zup, sałatek, marynat i dań mięsnych,
  • pozytywnie działa na ciśnienie krwi, posiada witaminę E i K, oraz przeciwutleniacze.

Olej krokoszowy
  • zmniejsza ryzyko cukrzycy i układu krążenia,
  • zwiększenie HDL (dobrego cholesterolu),
  • wzrost stężenie adioponektyny - hormonu zawiadującego poziomem cukru i tłuszczu
  • zmniejsza procesy zapalne w organizmie (spadek zawartości białka C-reaktywnego w badaniach)
  • zwiększenie wrażliwości na insulinę 
  • zawiera witaminę E, olej linolowy,
  • idealny w kosmetyce, podobno ma właściwości depilujące.

A może używaliście oleju lnianego albo z wiesiołka? Ja niestety ale nie miałam tej przyjemności, ale chyba spróbuję...


Olej lniany
  • ma lecznicze właściwości,
  • kwasy tłuszczowe w nim zawarte są niezbędne dla prawidłowego działania układu nerwowego, 
  • znajduje zastosowanie w chorobie Alzheimera, stwardnieniu rozsianym czy skurczach kończyn,
  • korzystnie działa na układ naczyniowy i serce - stabilizując poziom cholesterolu.
  • regeneruje skórę, ma działanie przeciwzapalne, szczególnie w przypadku skóry tłustej i zanieczyszczonej. 
  • normalizuje pracę gruczołów łojowych, 
  • zmiany trądzikowe szybciej znikają,
  • w nadmiarze wysusza skórę, więc do masażu powinien być łączony z innym olejem

Olej z wiesiołka
  • łagodzi bóle menstruacyjne,
  • zmniejsza niepokój i nadpobudliwość u dzieci,
  • obniża cholesterol i ciśnienie krwi,
  • stanowi najbogatsze źródło biologicznie aktywnej witaminy F,
  • łagodzi dolegliwości związane z klimakterium,
  • pomaga w leczeniu nowotworów złośliwych. Badania naukowe potwierdzają działanie oleju z wiesiołka jako czynnika hamującego wzrost agresywnego raka piersi. 

Przeciwwskazania:
Wiesiołek nie jest wskazany dla dzieci do 3 roku życia i kobiet w ciąży oraz karmiących, osób chorych na epilepsję i mających problem z krzepliwością krwi oraz leczonych sterydami. 


Olej kukurydziany

  • do smażenia bardzo krótkiego, głównie do stosowania na zimno,
  • zastosowanie w przemyśle kosmetycznym,
  • używany do walki z przerostem prostaty,
  • obniża cholesterol we krwi,
  • zawiera wit. E,
  • zapobiega powstawaniu nowotworów,
  • korzystnie wpływa na układ mięśniowy i naczyniowy,
  • stosowany w łuszczycy.
Olej orzechowy
  • tłoczony na zimno z tłuszczu orzechowego,
  • używany do sałat i potraw na ciepło,
  • bardzo szybko jełczeje po otwarciu, więc należy szybko go spożyć,

Tłuszcze- spożywać czy nie? I co z naszą linią?

     Według żywieniowców z Harvardu, powinniśmy jak najbardziej spożywać tłuszcze, skłaniając się przy tym ku olejom roślinnym, a unikając masła.
     Kwasy Omega-3, Omega-6 i Omega-9 to substancje absolutnie niezbędne dla organizmu, a ten pierwszy jest w naszej diecie szczególnie deficytowy. 
     W Polsce nie mamy powszechnego dostępu do ryb i owoców morza, toteż dawkę „dobrych”, prozdrowotnych tłuszczów powinniśmy uzupełniać z innych źródeł, na przykład stosując olej rzepakowy.      
      Wystarczą 2 łyżki dziennie, by pokryć całkowite zapotrzebowanie na kwas alfalinolenowy z rodziny Omega-3 i kwas linolowy z rodziny omega-6. Jeśli chodzi o omega-3 to olej rzepakowy zawiera ich w swoim składzie aż 10%, czym bije na głowę inne powszechnie dostępne w sklepach oleje roślinne.

Jaki olej wybrać?

      Tłoczone na zimno są dużo zdrowsze i smaczniejsze. Ponieważ są wrażliwe na wysoką temperaturę lepiej dodawać je do sałatek, dipów, surówek. Tłoczenie na zimno jest jednak mało wydajne bowiem podczas procesu uzyskuje się niewielką ilość oleju, dlatego jest on drogi.
     Miałam możliwość spróbowania oliwy tłoczonej na zimno. Była bardziej zielona niż normalnie, i na pewno nie nadawała się do smażenia. Jednak szczerze przyznam, że i do surówek mi nie smakowała. Mimo wysokiej jakości, trzeba lubić jednak ten smak. Ja chyba nie lubię.
     Oleje tłoczone na gorąco i rafinowane są neutralne w smaku i nadają się do smażenia.
     Niezależnie od rodzaju oleju zatem, każdy z nich ma swoje pozytywne właściwości dla naszego zdrowia. W związku z tym nie bójmy się używania olejów.

Jak przechowywać olej?

     Oleje trzymamy w ciemnym i zimnym miejscu. Szczególnie tych tłoczonych na zimno- bowiem szybko podlegają procesowi jełczenia. Poza tym są wrażliwe na światło, więc powinny być sprzedawane i przechowywane w ciemnych szklanych lub plastikowych butelkach, metalowych puszkach.
    Nie przechowujemy olejów w lodówce, aby nie zmętniały. Jeśli jednak już to się stało, wystarczy postawić olej w kuchni by odzyskał pokojową temperaturę.


2 komentarze:

  1. Witam Panie;), polecam kod rabatowy IG0142405, o wartości 20 zł upoważniający do zniżki w sklepie Zielony Nurt. Kody są ograniczone ilościowo. Dostępnych jest tylko 100 kodów. Tylko 100 pierwszych klientów ma możliwość skorzystania z promocyjnego kodu. Jednemu klientowi przysługuje jeden kod. W przypadku wykorzystania dostępych kodów kolejne wpisywane kody nie będą aktywne. Polecam przede wszystkim oleje kokosowe, arganowe, z czarnuszki, oliwę z oliwek;) Ja ich używam zarówno w kuchni jak i do celów kosmetycznych.( na wlosy, twarz, maseczki i balsamy, masa ze) Wysyłam wam link do strony i fejsa http://zielonynurt.pl/pl/index https://www.facebook.com/pages/Zielony-Nurt/216600268377101?fref=tsi

    OdpowiedzUsuń
  2. Najważniejsze by był tłoczony na zimno, mamy obecnie bardzo duży wybór, mi podeszły oleje świata z oleofarm. Mam lniany a teraz kupuję z pestek dzikiej róży.

    OdpowiedzUsuń

Przyciski Listonic

Social Networks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...